Betekenisvol leren

12-01-2011 om 11:14 door Mark Renne

07012011477Afgelopen vrijdag bezocht ik met Mark Verhijde de Praktijkschool in Heerlen. Doel:  een gesprek met Niko Zentveld (directeur) over een mogelijke samenwerking binnen een nieuw initiatief. Daar ga ik in deze post niet verder op in. Ik wil wel beschrijven wat we hebben gezien en gehoord. Een bijzondere ontmoeting in een vooruitstrevende school. Voor mij mag het ook innovatief worden genoemd. En op onderwijsgebied is de regio behoorlijk innovatief. Aan het eind 2 mooie voorbeelden: Slimmerkunde en  2 innoverende scholieren.

Terug naar de Praktijkschool. Officieel is de naam Praktijkonderwijs Parkstad Limburg. Bij de entree valt meteen  het rek met daarop de talrijke prijzen die de school heeft ontvangen op.  Ook wordt duidelijk dat de leerlingen bij al het werk worden ingezet. We vertellen aan de jonge receptioniste waarvoor we komen. Even daarna worden we ontvangen door Niko Zentveld. Hij leidt ons eerst rond in de school. Tegelijk vertelt hij over het ontstaan van de school en over de filosofie. Kort samengevat: kinderen betekenisvol laten leren. De voorbeelden zijn inspirerend. Ze raken ons. Niko geeft trots aan dat elk kind de school verlaat met een baan. De rest van die vrijdag blijf ik onder de indruk. In deze  video vertellen leerlingen over de school en over hoe er gewerkt wordt. Meer interesse, kijk dan op de site van de school.  Een van de juryrapporten is er te lezen. Ik hoop dat het net zo inspireert als bij ons.

07012011477

Eerder blogde ik over de succesvolle VO-module Gelukskunde, die door Tjeu Seeverens en Theo Wismans van het Charlemagne College (Landgraaf/Kerkrade) is ontwikkeld. Nu schrijft Tjeu Severens het volgende in zijn blog: “Ik wist exact wat het moest worden: een project om de digitale vaardigheden bij leerlingen zo te ontwikkelen dat ze internet veel slimmer inzetten bij hun studie. Of anders geformuleerd: hoe kunnen zij (én veel van hun docenten!) beter hun weg in het enorme aanbod van online kennis vinden en daarmee hun voordeel doen?” En nu is de nieuwe VO-module Slimmerkunde klaar. De officiële presentatie vindt plaats op 25 januari 2011 tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling.

Tijdens mijn omzwervingen op internet trok de volgende video de aandacht. De video heeft als ondertitel: “Op zoek naar de leermiddelen van de toekomst. Twee leerlingen die het nieuwe leren nu al in de praktijk brengen.” De ideeën en de bevlogenheid werken erg aanstekelijk.

Voorbeelden van onderwijsvernieuwing in een interessante streek. Volgend jaar moeten we voor mijn oudste dochter kiezen. Wat wordt het na de basisschool? Genoeg keuze van hoge kwaliteit. Ik heb er alle vertrouwen in.

Plaats een reactie

 
 
Mark Renne is 48 jaar en woont sinds 1991 in Zuid-Limburg. Eerst in Kerkrade, en nu met partner en twee jonge dochters in Landgraaf. Vanuit zijn eigen bedrijf werkt hij aan goed wonen in Kerkrade en Parkstad-Limburg. Persoonlijk zet hij zich op veel manieren in voor de promotie van Zuid-Limburg, zoals op www.parkstadlimburgbloeit.nl. In dit blog deelt hij zijn ervaringen over wonen in Zuid-Limburg.
 
 

Hierbij willen wij u uitnodigen deel te nemen aan een onderzoek over de regio Zuid-Limburg en de website van zuidlimburg.nl. Het onderzoek vertelt ons hoe u over Zuid-Limburg denkt en wat u van de site vindt. Het invullen van de vragenlijst duurt circa 5 minuten.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Flycatcher Internet Research. Uw antwoorden worden anoniem verwerkt, uitsluitend voor onderzoeksdoeleinden gebruikt en niet aan derden ter beschikking gesteld.

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw medewerking!
Wilt u deelnemen?